Partnerzy serwisu:
Intermodal i logistyka

Saryusz-Wolski o decyzji PE ws. CO2: PE reaguje na problemy obywateli i firm

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-04-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
sg/Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Saryusz-Wolski o decyzji PE ws. CO2: PE reaguje na problemy obywateli i firm
Jacek Saryusz-Wolski; fot. archiwum europosła
- Odrzucając propozycję Komisji, europosłowie sprzeciwili się szczególnie niepożądanym w czasie trudności gospodarczych sztucznym podwyższeniom ceny energii - powiedział europoseł PO Jacek Saryusz-Wolski po wczorajszym głosowaniu w Parlamencie Europejskim, który odrzucił propozycję Komisji przesunięcia terminu emisji dla części uprawnień dla CO2.

Parlament Europejski nie wyraził dzisiaj zgody na wdrożenie przez Komisję Europejską propozycji odsunięcia w czasie aukcji 900 milionów zezwoleń na emisję CO2, która prowadzi do administracyjnego podwyższenia cen tych zezwoleń (tzw. backloading).

 

Komentując dzisiejszy wynik głosowania na sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego w Strasburgu europoseł Jacek Saryusz-Wolski powiedział: - Parlament Europejski pokazał dzisiaj, że jest dojrzałą instytucją, której stanowisko ewoluuje i reaguje na trudności, z którymi w obliczu kryzysu muszą zmagać się europejscy obywatele i przedsiębiorstwa. Odrzucając propozycję Komisji, europosłowie sprzeciwili się szczególnie niepożądanym w czasie trudności gospodarczych sztucznym podwyższeniom ceny energii. Prace nad długoterminową reformą ETS będą kontynuowane. Optymalnym rozwiązaniem kwestii cen zezwoleń jest powrót wzrostu gospodarczego do Europy.

 

Brak zgody Parlamentu Europejskiego na odsunięcie w czasie aukcji 900 milionów zezwoleń na emisję CO2 to znak, że w PE jest przeświadczenie, że cele polityki energetyczno-klimatycznej są wspólnym europejskim zadaniem, a nie jednostronnie i niesprawiedliwie narzuconym projektem - wskazuje europoseł.

 

Jak przekonuje Saryusz-Wolski potrzebna jest jeszcze praca dla przekonania głównych aktorów, że koszty te powinny być wspólnie i solidarnie ponoszone i rekompensowane w skali całej Unii Europejskiej. Mechanizm taki powinien korygować zróżnicowane wyposażenie w zasoby energetyczne krajów członkowskich Unii Europejskiej, podzielonej, na mocy werdyktu natury, w sposób niezależny od niczyjej woli i chęci, na kraje mniej lub bardziej emisyjne.

 

- Raport wraca zatem do prac w komisjach parlamentarnych. Przed nami kolejne negocjacje i dalsza argumentacja i obrona interesów gospodarczych Polski w trudnym kontekście unijnego pakietu klimatyczno-energetycznego. Debata dotycząca propozycji Komisji Europejskiej to bowiem element strukturalnej debaty nad przyszłością europejskiego systemu handlu emisjami, który jest jednym z instrumentów mających pozwolić Unii Europejskiej na osiągnięcie jej celów klimatycznych zapisanych w pakiecie energetyczno-klimatycznym z 2008 roku - mówi polityk PO.

 

- Zgoda na blankietowe upoważnienie Komisji Europejskiej do sterowania cenami emisji CO2 i zawyżone cele energetyczno-klimatyczne niepomiernie obciążające polską gospodarkę, niosłaby za sobą zagrożenie dla niej i dla polskich konsumentów, oraz energochłonnych gałęzi przemysłu: wydobywczego, hutniczego, chemicznego, materiałów budowlanych. Propozycja Komisji mogłaby także pociągnąć za sobą skutki gospodarcze o istotnym znaczeniu także dla budżetu państwa - przekonuje.

 

- Szczęśliwcy wyposażeni w energię nuklearną jak Francja, w gaz i ropę z Morza Północnego, jak Wielka Brytania, w potężne rury gazowe dostarczające bezpośrednio gaz z Rosji jak Niemcy czy kraje mające dostęp do źródeł energii z basenu Morza Śródziemnego jak Hiszpania i Włochy, nie mówiąc o energii solarnej i wiatrowej, która nie każdemu jest dana w tej samej obfitości, wreszcie bogaci, których stać na kosztowne subsydiowanie na dużą skalę energii odnawialnej, ci wszyscy nie muszą troskać się o nasz polski koszyk energetyczny. Ani o to jak podołamy gospodarczo i społecznie wyśrubowanym celom klimatyczno-energetycznym. Dzisiejsze głosowanie w Parlamencie pokazuje jednak, że spowolnienie gospodarcze w Europie zmienia optykę energetyczną również i w tych państwach - podsumowuje europoseł.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Hiszpania nie wesprze Polski w sprawie backloadingu

Intermodal i logistyka

Hiszpania nie wesprze Polski w sprawie backloadingu

Łukasz Malinowski 16 lipca 2013

Polska dostanie 10 proc. mniej uprawnień do emisji CO2

Intermodal i logistyka

Korolec: UE słucha głosu Polski w sprawie polityki klimatycznej

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Hiszpania nie wesprze Polski w sprawie backloadingu

Intermodal i logistyka

Hiszpania nie wesprze Polski w sprawie backloadingu

Łukasz Malinowski 16 lipca 2013

Polska dostanie 10 proc. mniej uprawnień do emisji CO2

Intermodal i logistyka

Korolec: UE słucha głosu Polski w sprawie polityki klimatycznej

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5